torsdag 22 januari 2009

What to do in New York?

När jag försökte förmå min make att bestämma sig för om vi skulle ha 3 eller 4 heldagar där borta fick jag frågan: Ja men, finns det något att göra i 4 dagar då?
Då måste jag ställa mig frågan: HUR kan man fråga en sådan sak?!

Har suttit och surfat lite på TripAdvisor ikväll och hittade bland annat de här tipsen för förstagångsbesökaren:
  1. Tunnelbanan - The best deal in town. Även om du bara åker en station, åk!
  2. Empire State Building - Se Manhattan från ovan.
  3. Ett större museum - The Metropolitan Museum of Art, The Museum of Modern Art, The Museum of Natural History eller The Guggenheim.
  4. Frihetsgudinnan och Ellis Island - Planera ett besök på båda öarna, eller beskåda Frihetsgudinnan från Staten Island-färjan.
  5. Gå över Brooklyn Bridge - Gå från Brooklyn mot Manhattan för bäst utsikt.
  6. Central Park ( 59th to 110th Street ) - Ta en joggingtur tidigt på morgonen, plocka upp frukost på något café, hitta ditt ställe och se på när staden vaknar.
  7. En Broadwayshow - Inga problem att hitta rabatterade biljetter, så missa inte! There's nothing like live theatre.
  8. Times Square - Värt ett besök, dag som natt.
  9. Shopping!
  10. Äta! - Ät åtminstone en blow-out top-notch dinner.
  11. Grand Central Terminal - Gå dit i rusningstrafik och titta på folk.
  12. Utforska ett "riktigt" neighbourhood - Greenwich Village, Chelsea eller Chinatown.
Ja, jag tror nog att vi kan roa oss den tiden vi är där faktiskt...

2 kommentarer:

Nena in da USandA sa...

Ja, frågan är snarare vad ni ska välja bort... Ni kommer LÄTT att få fyra dar att gå! Jag har varit där fyra gånger och har förstås fortfarande massor med saker ogjorda! Det var bra förslag i din lista som jag kan kommentera om du vill, skicka din mejladress isf för det är lite tajt att skriva i en kommentar (nena.indausanda@gmail.com).

Anonym sa...

Ett tips är att skippa det ofta knökfulla empire state building och få samma utsikt från ett betydligt mer folktomt rokefeller center, top of the rock...dessutom så får man en väldigt fin utsikt över empire state building :)