fredag 30 januari 2009

Barn hit och barn dit.

Pappa ringde lite tidigare ikväll. En av mina fastrar ska ha barn (igen). Hon ligger på sjukhus pga komplikationer (igen). Men det är tydligen ingen jättefara, om det fortsätter strula så plockar de ut bebisen nästa vecka och sen ska ”allt” vara bra enligt pappa. Hoppas det.

På två dagar har jag fått reda på att tre personer i min bekantskapskrets ska ha barn. TRE personer på TVÅ dagar. That's crazy. Känns som att varenda kotte ska ha barn i år. Låt mig tänka efter... Ja, jag vet i alla fall 10 personer som ska ha barn i år, minst. Helt galet ju! Har folk inget annat för sig än att skaffa barn?

Kanske är det vi som är konstiga, jag menar, vi har nu varit gifta i drygt ett halvår och allting är bra och sådär. Ändå är det inga barn på G i det här hushållet. Vissa verkar faktiskt tycka att vi är jättekonstiga, att vi som är 24 och 29 och gifta borde ju verkligen skaffa barn NU. Varför väntar vi liksom? Vill inte alla ha barn bara för att jag vill det? – typ.

Nej, alla vill faktiskt inte det. Vissa anser sig ha ”bättre” saker för sig än att skaffa barn just nu. Vissa förstår inte stressen och pressen. Vissa vill ha ett eget liv ett tag först, och njuta av att vara gift med den underbaraste personen i världen. Vissa vill helt enkelt inte skaffa barn så fort de blivit torra bakom öronen. Men ja, jag vill ha barn inom några år. Absolut. Just nu längtar jag dock mer till en (förhoppningsvis) mysig graviditet än att faktiskt ha ett barn, vilket säger mig att jag inte är riktigt redo än.

Men jag ska erkänna att planen från början var att vi skulle skaffa barn efter bröllopet, precis som alla andra brudar jag pratade med på nätet - varav de allra flesta idag försöker bli eller är gravida. Det var ju vad som förväntades, och det var vad jag trodde att jag/vi ville. Men en morgon vaknade jag upp bredvid min älskling och när jag låg där och tittade på honom kom jag fram till att jag faktiskt vill vara med bara honom ett tag till. Egoistiskt nog vill jag också vara hans nummer 1 ett tag till. För det kommer jag ju självklart inte vara längre, den dagen vi får en bebis. Helt naturligt.

Samtidigt som jag vet att jag inte vill just nu, kan jag känna mig väldigt utanför just eftersom jag inte vill ha barn just nu. Som jag redan nämnt så verkar ju alla skaffa barn, och vi andra hamnar liksom lite på sidan av. Dels har man ju naturligtvis mindre tid till annat/andra när man får barn, men sen verkar alla småbarnsföräldrar klumpa ihop sig liksom. Och har man inget att komma med i småbarnsdiskussionen – vilket ju faller sig ganska naturligt när man inte har några barn att prata om – då är man liksom inte ”välkommen”. Inte uttalat förstås, men det är så det känns.

Pestig tid egentligen, att vara 24. Känns som något slags ingenmansland. Endera så skaffar man barn och hänger med i gemenskapen, eller så skaffar man inte barn och tappar sina vänner någonstans på vägen. Och här i Södertälje verkar det vara omöjligt att träffa människor när man inte har barn. Trist.

Dagens i-landsproblem är nu färdigdiskuterat.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev berörd av ditt inlägg, det var väldigt bra skrivet. Jag kan förstå att det känns som att ni blir efter i bekantskapskretsen då alla andra skaffar barn. Det är två olika världar-de som har och de som inte har. Men jag tror nog dina vänner efter ett tag kan uppskatta att få prata med någon som de kan få prata om annat än bebis med! Jag själv tycker det är jätteskönt om man ibland kan få prata precis som man brukade med sina vänner. Innan barn, innan blöjor, kräks och ömma bröst. Så ja, kort sagt, jag hoppas du inte tappar kontakt med dina vänner och att du fortsätter njuta av din man! =)

rullgardinsflikkan sa...

Jäkligt bra skrivet såhär tidigt på morgonen. Jag tillhör den andra skaran som vill ha en till helst igår.
Helst skulle jag vilja producera och ta hand om den helt själv också men så ska det ju inte vara så jag får jobba på det biten istället. Att släppa in någon annan i omvårdnaden om mina barn. Sjukt svårt när man har vart själv med sina kids i över fem år.

Johanna sa...

Jag har en utlottning i min blogg, kika in och var med!

/Johanna
bannahoj.blogspot.com

Anonym sa...

Jag tycker att du har mycket sunda tankar kring det där med barn! Man kan ju faktiskt inte skaffa barn "bara för att". Det är ju ett ansvar man tar på sig för de närmaste 20 åren. Typ. Tror att det finns många som inte alls reflekterar över det på det här sättet - som man nog BORDE göra innan man sätter igång - utan bara kör på, för att "alla andra" får barn. Jag tycker du för ett väldigt smart resonemang! Gör vad DU vill..

Bra också att din ångest över tänderna är lite bättre nu! Jag hoppas ditt fredagsgodis var gott!

Anonym sa...

Hmmm .... Det här är helt otroligt.. Den översta bilden på babyn... Är det du??? Nej, jag skojar inte... min första reaktion var att det var du.. men.. jag känner inte igen kläder och handduk.

Så till alla småbarnsmammor... Man kan glömma hur barnen ser ut!

Puss/M

Therese sa...

Vilka sunda värderingar du har vännen. Det du skriver är så rätt, trist att det ska vara så bara. Du/ni skaffar barn när ni vill...inte när andra tycker ni ska skaffa. Kram