fredag 30 januari 2009

Noja av godo

Puuuuuuuh! Andas, kom ihåg att andas. Äh, jag är döende.

Har varit duktig och kört ett 45 minuters pass MRL - Mage, Rumpa och Lår. Samma pass som jag körde förra veckan, men den här gången gick jag inte på vattengympan innan. Det var nog smart tror jag. Shit så jobbigt det här passet är!

Instruktören säger i början av varje pass att hennes mål är att vi ska svettas när vi går därifrån - jag svettas som en kapplöpningshäst efter att vi kört 10 minuter uppvärmning! Och då är jag en person som har rätt svårt att svettas faktiskt. Men oj så skönt det känns efteråt, man känner sig rentav ganska snygg och vältränad.
Jaha, återstår att se om jag kan röra mig imorgon, det blir spännande.

För att helt byta ämne då: En bra sak med min tandnoja den här veckan är att jag inte ätit något sött - bortsett från en apelsin och ett äpple - sen i måndagskväll. Då tyckte jag så synd om mig själv efter tandläkarbesöket så jag käkade upp B&J-glassen som fanns kvar. Men utöver det, ingenting! Det är ganska ovanligt faktiskt. Oftast brukar det bli någon fika här eller en liten godisbit där osv. Men nada. Och det är ju bra både för tänder och kropp, så det ser jag som enbart positivt. Jag behövde väl den där käftsmällen för att ändra mina vanor lite helt enkelt, för att bryta suget efter socker. Fast, i ärlighetens namn, så är inte suget brutet - jag har bara inte gett efter för det. Jag har karaktär!

Fast ikväll ska jag unna mig lite fredagsgodis (men då blir det inget lördagsgodis!), eftersom jag ska ha en lugn matte-kisse-kväll medan Lasse roar sig med sina kollegor nere i källarlokalen. Efter att ha läst en hel del tandvårdssidor den här veckan har jag också fått klart för mig att det inte är någon fara att äta fredagsgodis eftersom man oftast sätter i sig det ganska på en gång. Den attacken klarar tänderna/salivet att ta hand om. Det är småätandet som är farligt, när munnen liksom inte får vila (rättare sagt arbeta ostört) mellan attackerna, som gör att man får hål. Sen har jag ju en mycket bättre ta-hand-om-tänderna-rutin nu, så jag ska rent fräckt njuta av mitt godis utan någon ångest faktiskt.

Känner att ångesten och tvångstankarna/-handlingarna börjar avta så sakteliga. Visst, jag är fortfarande bedrövad över att behöva laga två hål, men livet går inte under och jag behöver inte tvångsmässiga scheman över dagarna för att klara mig ifrån hål. Leva som vanligt, äta ordentligt, undvika småätande och sen ta hand om tänderna med tandborstning, tandtråd och Flux - så blir det nog bra till slut. Tror du inte?

1 kommentar:

Johanna sa...

Jo, det tror jag! :-D