måndag 12 januari 2009

Hjärndöd och åsiktslös?

Jag anser mig själv vara en person med ganska mycket åsikter. Jag har åsikter om det mesta, om allt från politik via familjeliv till hockey. En del väldigt starka och orubbliga åsikter, en del föränderliga, eller i alla fall sådana som är möjliga att ändra på – open for discussion så att säga. Detsamma gäller tankar om saker och ting, jag tänker jämt. Min hjärna går på högvarv för jämnan, oftast emot min vilja. Jag skulle snabbt kunna fylla en bok i storleksordningen LOTR med mina tankar, det är i alla fall så det känns.

Och trots detta, trots att jag anser detta om mig själv – och jag tror många i min närhet skulle hålla med mig om det – så blir jag helt ställd när jag får följande, eller liknande fråga/uppgift i skolan:

*Lång text*

Läs igenom caset. Diskutera dina tankar och åsikter med din bänkkollega.

Det kan handla om vilken text/case som helst. Något som jag när jag läser igenom det har tycker väldigt mycket om, som väcker många tankar och som jag spontant har en del åsikter om. Så fort jag ska diskutera dessa med någon annan, ja då försvinner allt. Det blir helt tomt i huvudet och jag bara stammar, om jag ens får fram ett ljud. Jag funderar och funderar, funderar lite till och ändå lyckas jag inte samla tankarna tillräckligt för att omvandla dem till talade ord, så att den jag ska diskutera med får höra vad jag tycker. Nej, nu kanske jag hårddrog det lite väl, men ibland är det faktiskt lite så det känns. Som att jag helt plötsligt inte har några åsikter eller tankar.

Är det verkligen riktigt normalt?

Samma sak händer många gånger när jag ska skriva här på bloggen – jag kan ha funderat på ett ämne under dagen, som jag sedan ska skriva om när jag kommer hem. Men när jag väl kommer hem och ska skriva ner det – ja då är det borta. I alla fall spetsen i inlägget. Och så slutar det med att det blir någon slags mellanmjölksframställning av det hela. Trist. Kanske är jag en mellanmjölksmänniska som inte vill sticka ut alltför mycket?

Nu ska jag titta på den nya serien på 3an – Lipstick Jungle. Återkommer kanske med åsikter efteråt, om jag har några.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gissar på att viljan att prestera något bra kommer i vägen. Det är mycket normalt och drabbar väldigt många. Vad gäller bloggen så har du inget att oroa dig över du skriver jättebra och ofta med en tydlig spets.

Puss/M