onsdag 28 januari 2009

Vem räddar du?

Familjeliv är det väldigt populärt att diskutera etiska frågor. En ofta förekommande fråga är "Vem skulle du rädda ur ett brinnande hus?" och så brukar man få två olika alternativ, t ex ditt barn eller din man, din man eller din mamma osv. Idag handlade det om en pedofil vs sin hund. Frågan löd alltså:

Vem räddar du undan lågorna, pedofilen eller hunden?

Mitt svar kom spontant, det var enkelt. Självklart räddar jag Nikita framför en pedofil, vare sig han har sonat sitt brott eller ej. Jag tillade också att det inte spelar någon roll om personen ifråga är pedofil eller en helt vanlig människa, om personen är främmande för mig kommer jag alltid välja min hund/mina katter framför den främlingen. Så fungerar jag.

86% av oss som hittills har svarat har svarat att de skulle rädda hunden. Detta tycks provocera dem som tycker tvärtom väldigt mycket. För hur kan man anse att en hund har ett större värde än en människa? Inte alls konstigt i mina ögon faktiskt. Min hund är en del av min familj, min familj går före allt, alltså räddar jag hunden först.

Hur resonerar du?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Diskussioner på FL är ju alltid lika roliga, tycker jag.. Finns människor till allt! Jag skulle lätt tagit hunden, om jag nu haft någon, helt enligt ditt resonemang. Vore mycket värre om man fick välja på maken och katterna.. Förhoppningsvis slipper man det.

Johanna sa...

Jag orkar inte med FL längre, är nästan aldrig där och de få gånger jag är det håller jag mig i Jämtlandstråden.

Skulle också valt hunden, precis som du säger är den ju en familjemedlem och familjen går först.

Anonym sa...

Jag hade absolut räddat hundenframför en pedofil! Mina hundar har ett stot värde för mig, en pedofil har ingt värde alls i mina ögon...