torsdag 29 januari 2009

Sätta ihop egen examen?

De senaste dagarna har jag gått och funderat på min utbildning. Att jobba inom personal och HR är ju verkligen vad jag vill, men ibland känns det inte som att min utbildning kommer att ta mig dit - trots att programmet heter Personal, Arbete och Organisation.

Det här första året är naturligtvis jättebra, att lära sig grunderna inom beteendevetenskap och hur människan fungerar kommer troligtvis behövas längre fram. Nästa år känns också relevant och bra, då läser vi en termin ekonomi och en termin med arbetsrätt och HR. So far so good liksom. Men sista året känns lite onödigt och ointressant faktiskt. Då ska vi välja inriktning: pedagogik, sociologi och psykologi.

Efter att ha pratat med några personer som jobbar som bl a rekryterare så har jag bestämt mig för att pedagogiken inte är rätt väg att gå. Sociologi känns inte helt rätt heller, jag kan inte för mitt liv se vart själva personalvetarinnehållet kommer in. Psykologin är väl det som känns närmast till hands att välja, men även där känns det som att kurserna inte är helt rätt liksom. Dessutom är det många av de som gått ut som klagat på den inriktningen, att det är mer som en mini-forskarutbildning än något som är relevant för det arbetet vi har tänkt oss utföra de närmsta 30-40-50 åren.

Jag vill läsa mer personal- och arbetsmarknadsinriktade kurser. Som är lite mer verklighetsförankrade och som faktiskt lär mig något om det jag vill jobba med i framtiden: rekrytering, ledarskap och kompetensutveckling t ex. Så jag har faktiskt börjat fundera på att kanske plocka ihop min egen kandidatexamen med hjälp av fristående kurser det sista året.

Idag har jag ägnat halva dagen åt att söka reda på sådana kurser som jag skulle kunna läsa, inom arbetsvetenskap, sociologi, juridik och ekonomi. Jättemånga spännande och lockande kurser finns det. Lite för många kanske, det är en hel djungel känns det som. Så jag har bestämt mig för att gå till en studievägledare och diskutera det här, få lite rätsida på det hela och få hjälp med vilken väg man ska gå för att faktiskt kunna få ut en kandidatexamen.

Så, vi får se. Men lockande är det.

Är det förresten någon som gjort det här - satt ihop en egen examen från fristående kurser? Var det lätt? Svårt? Mycket att tänka på?

Inga kommentarer: