onsdag 28 januari 2009

Matångest

Har precis varit nere på stan. Köpte mig ett par jättefina vantar, lila såklart. Matchar halsduken perfekt och de är så mjuka och gosiga - och supervarma!

Köpte lite frukt också, och nu sitter jag och funderar på om jag ska äta en apelsin eller ett äpple. Men sen i måndags har jag ett stort problem - jag vågar knappt äta. Jag är livrädd för att få fler hål, och inbillar mig att om jag inte äter något så kanske de jag har försvinner. De blir ju knappast större i alla fall.

Tandläkaren sa dessutom att jag inte skulle småäta, så jag har inte ätit någonting utöver frukost, lunch och middag. Ingen frukt, inget mellanmål. Igår seglade både godis, bullar och kakor förbi mina ögon men jag tänkte bara på mina hål och tappade snabbt suget. Visst, det är ju bra förstås - bullar och kakor klarar man sig ju utan - men jag förstår ju själv att det inte är hälsosamt att vara rädd för att stoppa saker i munnen. Men det är jag. Och det känns jättejobbigt.

Känner mig verkligen nedslagen pga det här, med hålen och allt. Det är det enda jag tänker på, det och att jag måste tillbaka till tandläkaren om tre veckor. För att få mina lagningar... Känns mer som en dödsdom än något annat om jag ska vara ärlig.

Undrar om jag ska våga mig på en apelsin?

3 kommentarer:

Johanna sa...

Har resonerat lite med mannen nu om Skåneresan och om bara pengarna finns så tar jag och barnen bilen och åker! Blir nog runt midsommar, då man precis fått pengar.

Vad jobbigt det måste vara att känna så där! Min tandläkare har också sagt till mig det där om småätning, men jag tror också att han sa att om man stoppar nåt i munnen 5 ggr per dag är det ok, så två mellanmål/fruktstunder ska ju gå bra. Du får köpa Extra tuggummi och tugga efter du ätit nåt, det ska ju vara bra.

Therese sa...

Stackare...men du måste ju äta vännen. Tror knappast du får hål genom att äta en frukt. Ja verkligen en skitmatch de gjorde igår...nu måste det bli vinst imorgon. Kram

Jonas sa...

Tandläkaren sa nog bara så för att dom "ska" säga så. Klart att man kan småäta lite då och då. Jag småäter ju hela tiden och mina tänder verkar ju ok :)