lördag 22 november 2008

Vinter

En härlig vinterdag kan man säga att det är idag. När vi kom till Norrviken sken solen, himlen var klarblå och på marken låg ett tjockt och gnistrande lager med vit snö. Tror aldrig jag har sett en liknande ”bild” i Stockholm förut faktiskt, dels brukar det inte komma så mycket snö på en gång och dels så brukar den sällan vara särskilt vit längre än 2 sekunder. Trevligt att man kan få se nya saker ibland. Fast det här underbara får en att längta hem till Norrland ännu mer, där man vet att oddsen för att det ska ligga kvar längre än över dagen är klart bättre. Tänk, snart ligger det väl en halvmeter snö på marken där uppe, och isen fryser till ordentligt på älven – då kan man vara ute på älven och göra snöänglar. Det är något mystiskt vackert och häftigt med det, att kunna gå, springa, leka, hoppa, dansa eller vad som helst ute på älven. Fånigt kanske, men så tycker jag. På våren/sommaren/hösten strömmar den ju starkt genom staden och drar med sig det mesta i sin framfart, så jag antar att det är just det att den är ”tämjd” under vintern som gör det så häftigt. Eller ja, vad vet jag... Men som sagt, så tycker jag i alla fall.

Hur som helst, när vi hade fått oss lite tårta och kaffe/vatten – vatten till mig förstås, vilket folk fortfarande tycker är jättekonstigt – så gav vi oss iväg till Uppsala. Här har vi blivit bjudna på mat och dryck, riktigt mumsigt, och vi har kikat på bilder från Johan och Saras resa till Mont Blanc i somras. Häftiga bilder, verkligen. Men vi tycker ju förstås att Yosemite är vackrare ;-) Johan berättade att han hade blivit sjuk av höjden och tvingats gå ner istället för att fortsätta upp på toppen, måste kännas riktigt snopet när man har åkt så långt och jobbat så hårt för att ta sig upp.

Vi har också varit nere på stan och besökt en pub som jag aldrig varit på – något ”nyöppnat” (i mina ögon alltså) ställe på tågstationen. Verkar vara något slags jazzklubb typ. Vi var i alla fall där för att lyssna på bandet, men hade verkligen inte roligt så vi åkte hem igen och kikade på ubåtsfilm istället. Det där stället var för övrigt skumt, de hade matgäster som hade kommit tidigare på kvällen och fortfarande satt och åt och drack när bandet började spela – ja då kom inträdesgubben på att han skulle gå runt med sin pengalåda och kräva 60 kronor av MATGÄSTERNA. Det är ju helt absurt! Så gör man väl ändå inte?! Snacka om att förstöra både klubbens och bandets rykte, jag hade blivit skitsned om jag hade varit en av dem som satt och åt.

Snön har fortsatt falla under hela eftermiddagen och kvällen, så nu börjar det vara ett ordentligt lager på marken. Så mysigt! Hade jag en overall, eller åtminstone mina termobyxor så hade jag nog slängt mig i en snödriva. Får göra det en annan dag helt enkelt.

Åh just ja, fick ett jättefint halsband av Sara i sen födelsedagspresent – tack för det!

Inga kommentarer: