torsdag 20 november 2008

Passion for fashion?

Satt på bussen imorse och tittade på folk, både i bussen och utanför, och det slog mig att många äldre klär sig lite... konstigt? En del klär ner sig väldigt mycket, med trista och grå kläder, som för att gömma sig på ålderns höst, för att inte dra till sig för mycket uppmärksamhet så att folk inte märker hur gammal man faktiskt har blivit. En del är raka motsatsen – klär sig i lyxiga pälsar och färgglada kläder som egentligen inte passar någon, som för att göra ett minnesvärt intryck och för att folk ska tycka att man är rätt fabulös fast man klättrat högt upp på åldersstegen. Ingen av de här typerna är ju särskilt smickrande för den egna personen och intrycket man ger. Ibland känner jag att jag skulle vilja samla ihop ett gäng pensionärer och klä dem passande för deras ålder, varken dressed down eller dressed up, utan bara precis rätt. Lagom färgglatt, lagom figursytt och med skitsnygga men bekväma skor – för de flesta äldre människor tycks snoka reda på de allra fulaste skor de kan hitta i en butik. Utom min mormor då, för hon tar mina som jag inte vill ha ;-)

Självklart finns det många undantag när det gäller bilden jag målat upp här ovan, men jag måste ändå undra: Förlorar man känslan för vad som är och inte är snyggt när man blir äldre?

1 kommentar:

Anonym sa...

Sen en till sak som jag har tänkt angående äldre kvinnor. Dom flesta äldre kvinnor får ju någon knäpp och klipper av sig håret (+ att dom börjar färga håret hit och dit). Vad är det för fel på långt grått/vitt hår? Jättefint ju...