torsdag 13 november 2008

Egenheter

På bussen mellan Bastuträsk och Skellefteå kom jag och maken in på små egenheter som folk har, och små egenheter som varje familj har. Traditioner kanske man skulle kunna kalla det, men det är faktiskt så mycket mer, så mycket annat än just traditioner.

Lasses familj t ex, de ska alltid dricka kaffe och äta kaka framför televisionen typ en timme efter middagen. Det är kanske en ganska vanlig vana/tradition/egenhet i Sverige i och för sig, men inget som förekommit i min familj under min uppväxt. En annan grej är att man i största möjliga mån ska göra/laga saker själv, snarare än att köpa nytt. Vi är t ex ute efter en hylla till köket och har gått och spanat lite på IKEA och så, vilket Lasses pappa tycker är heeelt onödigt - han kan ju göra en hylla åt oss istället! Sött, helt klart, men ibland kanske man vill ha nya, köpta grejer? :-)

I vår familj finns många konstigheter enligt maken. T ex så har vi (i alla fall jag och mamma, kanske Katarzyna också?) en "regel" som säger att drycker smakar olika beroende på ur vilket slags kärl man dricker dem. För min egen del så har jag som ett exempel väldigt svårt att dricka vatten - eller egentligen alla kalla drycker - ur tjocka glas och koppar/muggar. Det smakar liksom inte lika gott. Och mamma är väldigt noga med vilken mugg/kopp som används till att dricka te ur, fel mugg ger dålig smak helt enkelt. Lasse har väldigt svårt att förstå det här, men det ÄR ju så! Dessutom vill vi ha riktigt kallt vatten när vi ska dricka vatten, vilket han inte heller förstår. Enligt honom släcker rumstempererat vatten törsten bättre, men ärligt talat - hur gott är det med rumstempererat vatten? Urk!

Båda våra familjer har garanterat fler egenheter/traditioner/vanor än dessa, det brukar hinna bli några med åren.

Har du/din familj några sådana här egenheter? Tell me!

1 kommentar:

Therese sa...

Skoj inlägg detta! Jag vet inte om vår familj har några speciella egenheter men det har vi säkert. Jo nu vet jag. Patrik irriterar sig på att vi hemma...mamma vill säga alltid lägger osthyveln och smörkniven i kylen med osten och smörpaketet det gör aldrig hans mamma. Patriks familj de dricker alltid kaffe direkt efter maten och gärna något sött till det gör aldrig vi. Jättekul att ses i lördags även om det blev en kortis. Kram