måndag 3 november 2008

Hur har SL tänkt?

Ikväll när jag satt på pendeltåget på vägen hem, så slog det mig - som så många gånger - hur har SL tänkt?

För er som inte vet det så kan jag säga att stoppet i Södertälje Hamn och faktumet att det bara finns ett spår mellan hamnen och centrum är ett riktigt gissel för många pendlande södertäljebor. Det blir nästan alltid förseningar, vilket i många fall innebär att när tåget väl kommer till Södertälje centrum så har många missat sina anslutande bussar - till Ritorp, Hovsjö, Pershagen eller vad det nu kan vara. Så var fallet även ikväll.

Klockan 18.33 rullar tåget in på perrongen i Södertälje Hamn. Vi blir stående några minuter och ska lämna hamnen klockan 18.36 (enligt tidtabell). Färden ner till centrum ska ta 4 minuter (återigen, enligt tidtabell). Redan här uppstår då ett tankefel - tåget FRÅN centrum lämnar Södertälje centrum 18.33 (enligt tidtabell) och ska alltså vara i hamnen tidigast 18.37. Det finns bara ett spår mellan centrum och hamnen - så hur i helsike ska tåget TILL centrum kunna åka 18.36? Då krockar ju tågen! Alltså måste tåget till centrum vänta (såklart, eftersom det har senare avgång) och eftersom tåget från centrum denna kväll var sent så blev ju tåget till centrum ÄNNU senare. Logiskt, eller hur? Men det tycks ju inte SL se eftersom de fortsätter envisas med att ha dessa avgångstider.

Mitt tåg, dvs det till centrum, blev till slut 8 minuter sent. Det innebär att alla som hade en anslutande buss som de missade - pga SLs miss - fick vänta minst 15 minuter. I mitt fall var det till och med 30 minuter.

Ska det vara så?!

Inga kommentarer: