måndag 10 november 2008

Jag äter för mycket onyttigheter

Ibland känns det som att midjan håller på att växa igen på mig, som att mina kurvor håller på att slätas ut till något mer jämntjockt. Ingen trevlig känsla vill jag lova, även om vissa kanske skulle säga att jag är knäpp.

Efter lite rannsakning har jag i alla fall kommit fram till att det har blivit lite för mycket snask och onyttigheter sen ett antal veckor tillbaka, lite för många unnardagar helt enkelt. Eller för många dagar där man sitter i skolan hela dagen och "bara måste ha lite socker för att piggna till" eller "jag hinner inte med att käka lunch, så jag tar en kanelbulle to go istället". Ja ni fattar. Lite för dålig karaktär helt enkelt. För i ärlighetens namn, när jag säger för många unnardagar, då menar jag att jag har ätit något sött i princip varje dag sedan vi kom hem från bröllopsresan. Tjohej. Kanske är ett under att jag inte rullar fram?

Nå, nu när jag har kommit fram till det här kan jag ju göra något åt det, så nu ska här dras ner på kalorierna. Om inte annat för att julen snart är här och då brukar det ju bli en hel del gottigott. Så. Idag har jag börjat med att inte äta något sött alls och till middag gjorde jag en busenkel, nyttig rotfruktssoppa. Kan inte säga att jag känner mig smalare än, men jag känner mig ganska duktig som trots att jag har varit på affären och trots att jag har kex i skafferiet, inte har fallit för frestelsen och suget efter choklad. Nu är det bara att upprepa det här imorgon, så kommer jag känna mig ännu duktigare. För imorgon är det skola, och då var det ju som sagt det där med socker för att pigga upp huvudet...

På onsdag har jag lovat mig själv LITE godis i alla fall, för då ska vi resa i 13 timmar och då måste jag ha godis, det bara är så. Och det är ju helt OK att äta godis, så länge som det är på en rimlig nivå. Dvs inte varje dag och inte 1kg de dagar man faktiskt tillåter sig själv att äta godis.

Inga kommentarer: