tisdag 23 december 2008

Stress stress stress

Idag har verkligen varit en riktigt stressig dag. Jag har varit på Systembolaget – dum idé dagen innan julafton, oavsett om man är där vid öppning. Förresten, herregud så folk dricker runt jul!
Vidare har jag varit till Norrviken och lämnat alla palket och ölen jag handlade på Systembolaget. Väl där blev det lite fika och prat med allihop.

Sen skjutsade jag in Kasia till Söderhallarna och skulle sen försöka ta mig ut därifrån till E4:an. Mitt i alltihop ringde Magnus och det hela höll på att sluta med att jag åkte till Saltsjöbaden istället. Hann dock byta fil i absolut sista sekund – tur att jag inte hade någon bil bakom mig!

När jag väl kom ut på motorvägen blev det stopp. STOPP! Från Liljeholmen/Ericsson-huset tog det mig typ 20-25 minuter till avfarten mot Skärholmen, en sträcka som i normala fall tar max 5 minuter. Nå, fram kom jag till slut och rusade in på SKHLM för att köpa mig en kofta att ha på mig imorgon. Jag och 10459402 personer till. Hade dock tur, för inne på VILA – där jag skulle köpa koftan – var det rätt lite folk just då. Skönt.

In i bilen igen och ut på motorvägen. Fortfarande stopp. Att köra till Tumba-avfarten tog väl en 25-30 minuter kanske, går på max 7-8 i normala fall. In på Maxi i rasande fart, ta ut pengar – dvs stå i jättelång bankomatkö – sätta in pengar på ICA-kortet och sen in och handla, fort fort fort. Leta perfekta julskinkan och armbågas med 20 främlingar för att nå den man vill ha. Ut i bilen.

Motorvägen fortfarande smockad och bilarna stillastående. Tog gamla vägen mot Södertälje istället, och medans jag körde kunde jag se bilarna stå stilla på motorvägen – stopp hela vägen till Södertälje! På radion pratade de om att eftermiddagstrafiken inte hade kommit igång än och att den antagligen inte skulle komma igång heller, det enda problemet var att det fanns lite ”strököer” här och var efter en olycka tidigare under dagen. De som sitter på trafikredaktionen kanske skulle ta reda på fakta innan de uttalar sig... Jag gjorde i alla fall helt rätt val.

När jag väl kom hem var klockan 15.30 och jag åkte hemifrån 10.00. En utflykt till Norrviken som jag hade planerat skulle ta max 2 timmar t/r tog alltså mer än det dubbla. Suck. Slängde mig i soffan i ren protest och tittade på Project Runway och Top Model innan jag åter fann styrkan att göra nånting.

Pynta, baka bullar, städa och griljera skinka. Det är vad jag gjort ikväll. Hade tänkt göra lite mer julgodis också, men vad fasiken – jag är helt slut och kroppen värker från topp till tå. Inklusive inne i munnen, så jag ger upp. En plåtburk med godis får helt enkelt räcka imorgon, och det kommer det säkert att göra också. Men jag kommer ju från göralltidförmycketförattvarapådensäkrasidanochförattdetärsågott-familjen.

Nu ska jag sova. Imorgon är det julafton. Jippie!

2 kommentarer:

Therese sa...

Oj så du verkar ha jobbat innan julen...hoppas du fick en jättefin julafton du med. Kram

Johanna sa...

Jag gillar gamla vägen till S-tälje, den är mycket mysigare och lugnare än hetsiga motorvägen...