tisdag 9 december 2008

The catfight of the psychologists

Förra veckan blev jag ”vald” till ny ordinarie institutionsrepresentant för Ämnesrådet på Psykologiska institutionen. Eftersom jag har velat vara det ända sedan jag gick med i Ämnesrådet (vilket iofs bara är drygt en månad sedan) så tackade jag naturligtvis ja. Så spännande!

Vad gör då en institutionsrepresentant undrar ni?
Vår huvudsakliga roll är att föra elevernas och Ämnesrådets talan vid institutionens styrelsemöten, där vi har en ledamotsplats, med rösträtt. Så en gång i månaden ungefär går vi på dessa möten, lyssnar på vad som tas upp och om det har att göra med oss och vår utbildning, tar upp saker som PAO-studenterna (eller vi själva) tycker är rätt/fel/viktiga på annat sätt samt är med och röstar om saker som nya kurser osv.

Idag var det dags för mitt första styrelsemöte, och eftersom vi från Ämnesrådet inte hade något på agendan denna gång var jag mest med för att lyssna och lära. Det visade sig vara väldigt intressant, och inte fullt så ”städat” och lugnt som jag trodde. När en ny kurs vara eller icke vara diskuterades så blev det faktiskt rätt hett, med irriterade röster, nedsättande ton och nästan lite dumförklaringar. Tänka sig att så högt utbildade och ”civiliserade” människor kunde bete sig så mot varandra. Så fascinerande!

Nå, efter många om och men så las två kurser fram som förslag – och under diskussionen kom man fram till att kurserna (som egentligen skulle gälla Psykologprogrammet) nog skulle passa PAO också – och i båda fallen röstade jag ja till kurserna, tillsammans med de flesta andra. Så nu ska det bli spännande att se när dessa kurser kommer och om de kommer att ges även för oss personalvetare.

Inga kommentarer: