söndag 28 december 2008

Nyårsmeny: Varmrätt

Varmrätten är alltid ett problem, det finns alldeles för mycket som är gott, och sen ska man lyckas sätta ihop det så det funkar. Från början hade jag tänkt mig typ rosmarinkryddad, helstekt fläskfilé och hemmagjorda, ostfyllda potatiskroketter till det. Men nu har jag ångrat mig, det blir fläskfilén som fylls istället.

1 fläskfilé (600 g)
75 g fetaost eller mozzarella
5 marinerade soltorkade tomater
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 kruka färsk basilika
1 paket bacon
12 trägrillspett.

Lägg grillspetten i blöt. Ansa och skär ett djupt snitt på längden längs med filén. Vik upp filén. Skiva osten eller smula fetaosten i mindre bitar. Finhacka basilikan. Salta och peppra i filén, fyll den med ost, tomatbitar och basilika. Linda baconskivor runt hela filén.

Sätt ugnen på 200C.

Smält matfettet och bryn filén hastigt runt om. Stick in grillspetten från ena långsidan så att du efter tillagning kan skära lagom stora bitar mellan pinnarna.

Stek ca 20 min i ugnens mitt. Ta ut och skär med vass kniv mellan pinnarna.

Till det här blir det hemlagat, spritsat potatismos. Sås är jag fortfarande osäker på, balsamsky eller någon sås med pesto och grädde som bas? Vad låter bäst?

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät gott! Vi tipsar om receptet i vår sammanställning över nyårsmat.

http://bloggtipsarna.blogg.se/2008/december/nyarsmiddag.html