måndag 23 februari 2009

Rörande bra gala

Har suttit och kollat på Oscarsgalan idag, orkade inte sitta uppe inatt och titta så jag spelade in det. Perfekt egentligen, då kan man pausa, spola tillbaka om man missat något och spola framåt om man tycker något är tråkigt. Ibland är det helt enkelt underbart ha vår mediadator, trots att den ofta krånglar.

Galan var riktigt bra tycker jag, Hugh Jackman var klockren som värd och sjöng som en gud. Jag gillade pausunderhållningen, speciellt musikalnumret som han gjorde tillsammans med bl a Beyoncé. Presentationen av skådespelarkategorierna var häftig, när fem tidigare vinnare talade direkt till de nominerade. Kändes fint på något sätt, och måste ha känts väldigt hedrande för de som var nominerade.

Det blev ju många glada miner och tacktal, men inget var så rörande som när Heath Ledger vann priset för bästa manliga biroll och hans familj gick upp på scenen för att ta emot priset i hans ställe. Jag grät som ett barn måste jag erkänna. Jag är en sådan mes. Men jag var i gott sällskap, jag tror inte det fanns ett torrt öga inne i Kodak Theatre.

Vinnarna i de största kategorierna:
Bästa film: Slumdog Millionaire (galans stora vinnare)
Bästa kvinnliga huvudroll: Kate Winslet (gladaste vinnaren av alla?)
Bästa manliga huvudroll: Sean Penn (otippat!)
Bästa kvinnliga biroll: Penelope Cruz (även hon väldigt glad)
Bästa manliga biroll: Heath Ledger (helt rätt!)

Förresten var det ännu roligare att titta på galan i år, för nu vet man exakt var de håller till och hur det ser ut runtomkring. Häftigt!

Inga kommentarer: