måndag 2 februari 2009

Matmuffins

Snubblade över ett recept i Lindas blogg, ett recept som jag bara var tvungen att testa. Så idag gjorde jag matmuffins fyllda med fetaost och soltorkade tomater - mums! Fyllningen kan ju varieras i all oändlighet egentligen, men - som man kanske kan lista ut genom att titta på gårdagens och dagens middagar - jag älskar just soltorkade tomater och fetaost!

6-8 stora muffins:
1 1/2 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl havregryn
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 ägg
3 dl naturell yoghurt (eller filmjölk om man önskar det)
1/2 dl olja eller smör (+ till ev smörjning av plåt)
1 msk honung eller ljus sirap
Ev. 2 msk mjukost av valfri smak

Fyllning:
1/2 rödlök
100 g äkta grekisk fetaost
5 soltorkade tomater
10 svarta och/eller gröna oliver
4 tsk olja från de soltorkade tomaterna

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda det torra för sig. Se till att bakpulvret fördelas jämt. Vispa äggen lätt och tillsätt yoghurt, olja, honung/sirap och osten. Rör ner det i mjölblandningen. Blanda fyllningen i smeten och fördela jämt i stora muffinsformar. Grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna på galler. Goda att servera till soppa eller sallad.

Jag skippade rödlöken och oliverna, men som sagt, det blev mumsigt ändå! Spring och köp ingredienserna och sätt igång och baka till morgondagens middag.

2 kommentarer:

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Oj vad gott det lät..Tack för tipset =)

Anonym sa...

Dom verkade jättegoda. Jag skall överraska husets herre och baka dom till helgen.
Kram/mom