torsdag 19 februari 2009

Idealtyper sucks

Webers tre idealtyper för organisationsformer baseras på hans fyra idealtyper för legitimitet, som i sin tur grundas på hans fyra idealtyper för handlande. Weber menar att idealtyper inte existerar i sin rena form i verkligheten, utan är egentligen bara begrepp som utvecklats för sociologiska syften. Istället stämmer verkligheten mer eller mindre överens med dessa idealtyper, eller en blandning av dem. De fyra idealtyperna för legitim maktutövning benämns som traditionell, karismatisk, värderationell och målrationell.

Imorgon ska den här tentan lämnas/skickas in. Vi får väl se om jag lyckas med det. Känns inte så just nu, har en hel del kvar att skriva varav hälften jag inte ens förstår. Spännande?

Tandläkaren imorgon också, mitt vita piller ligger i köket och väntar på mig. Och jag har redan hjärtklappning.

1 kommentar:

Therese sa...

Tentan kommer säkert gå jättebra och likaså tandläkarbesöket. Tänker på dig idag. Kram