måndag 4 maj 2009

Friheten att köpa en hammock

En behaglig helg har förflutit trots en del jobbande - men vet ni hur många som tyckte att Plantagen lät som en bra idé i fredags och i lördags? Man hade knappt tid att andas kan jag säga, det var kö hela tiden. Inte shoppade folk lite heller, inte många kunder handlade för under 700 kronor och många hamnade en bra bit över tusenlappen.

När jag stod där i kassan och hjälpte kund efter kund som kom med både en och två fullastade vagnar med blommor, krukor, ljuslyktor och utemöbler, kunde jag inte låta bli att känna mig lite avundsjuk på dessa människor. Människor som bara verkar kunna knalla in i affären och ta det de vill ha och behöver (och inte behöver) och sen stå i kassan helt utan ångest fast notan hamnar på 7000 kronor. Jag vill också ha det så. Jag längtar verkligen till den dagen jag också kan göra så. När jag är klar med skolan och förhoppningsvis har ett välbetalt jobb, och jag kan köpa det jag vill - när jag vill - utan att behöva ha ångest om beloppet är högre än 500 kronor.

Nej, jag inbillar mig inte att jag kommer bli ekonomiskt oberoende, men går allt som det ska så kommer jag i alla fall få ut tre gånger så mycket som nu när jag väl börjar jobba. Kombinera det med att vi förhoppningsvis har flyttat härifrån och därmed betalar bra mycket mindre i boendekostnad varje månad, så har vi en hel del marginal över till att köpa sånt vi vill ha - helt ångestfritt. Det längtar jag till. Men det dröjer ett tag till.

Jag kan säga redan nu att det första jag kommer köpa till trädgården/verandan är en hammock. Utan tvekan.

3 kommentarer:

Therese sa...

Ja det måste verkligen vara underbart att slippa den där ångesten när man står i kö. Själv ångrar man varenda vara (nästan i alla fall) när man står i kön och ska betala. Ha en bra vecka. Kram

Anonym sa...

Drömmer tillsammans med dig! En dag kommer vi att vara där! En fråga - hammock -bilden var hittade du den? Precis en sån som jag vill ha! Kram Ann

Anonym sa...

Snygg hammock. Skulle passa jättebra hos mig. Men först efter så där en 10 träd och 20 buskar samt en hel del perenner och rosor samt inte att förglömma, klätterväxter och barrisar. Jag har nog gått i pension innan det blir dags för en hammock. Förresten, hur vet du att de som handlar inte har ångest? =0)

Puss puss/M