tisdag 19 maj 2009

I'm leaving my heart in Central Park

Hallelulja, prisa gud och allt det där. Imorse fick jag inte bara torka håret med min nyinköpta hårtork - som typ nästan aldrig kommer att bli använd eftersom den inte funkar i Sverige (utan adapter i alla fall) - jag använde också mitt nyinköpta schampo och balsam. Superstar från Tigi/Bed Head (inte ett skit billigare än i Sverige). I like, very much. Hårtork + nytt schampo + nytt balsam + ny hårborste (som jag också köpte igår) gav mig en väldigt bra start på dagen. Nog om det.

Idag var alltså vår sista heldag här i det stora äpplet. Tanken var att vi (eller i alla fall jag eftersom jag tar längst tid på mig i badrummet) skulle gå upp riktigt tidigt för att kunna lämna rummet tidigare än vanligt, gå och köpa frukost och sen sätta oss på en parkbänk i Central Park och avnjuta den där frukosten. Planerna grusades dock så fort jag slog upp ögonen, för det utlovade solskenet "lyste" med sin frånvaro och det var faktiskt riktigt grått och trist ute. Eftersom vårt rum dessutom var onormalt kallt - och hade varit det hela natten - låg jag kvar under täcket en stund till istället.

Vid 7 vaknade maken till liv och det började så småningom röra på sig här. Dusch, hårfix och smink och allt sådant som hör vardagen till. När vi var klara och några sekunder senare klev ut på gatan insåg vi att det inte alls var så varmt som man utlovat på väderkanalen, och den enda av oss som hade jacka med sig var Lasse. Så vi bestämde oss helt enkelt för att käka frukost inne, i väntan på att solen och värmen skulle komma. Vi letade upp en diner liknande den vi käkade frukost på igår och beställde in en varsin ordentlig frukost. Maken nöjde sig med samma som igår (mjölk, flingor, rostat bröd, marmelad och kaffe) och för mig blev det en cheddaromelett (inte lika god som i Indien) med stekt potatis och rostat bröd. Lite udda (syftar då på stekt potatis till frukost), men gott.

En dryg halvtimme senare styrde vi kosan mot Central Park, men inte sjutton hade det blivit varmare ute. Men, vem tänker på hur mycket man fryser när man vandrar omkring i vackra Central Park? Jag skulle utan problem kunna vandra omkring där varje dag, gå vilse i nätet av gångvägar och stigar och sedan komma ut någonstans på andra sidan. Det är så vackert, så fridfullt och trots att det är mitt på Manhattan så får man ändå en lugn stund för sig själv när man vandrar runt där. När jag ser mammor spatsera runt med barnvagnar och hurtbullar springa omkring med sina hundar där i parken så kan jag riktigt känna hur jag blir grön av avund. Jag vill också! Jag tror jag stannar här istället för att åka hem imorgon.

Efter en promenad i Central Park tog vi av västerut igen och befann oss snart på American Museum of Natural History (är det där Ross i Vänner jobbar?). Minst ett museum måste man hinna med när man är här, och eftersom många andra (läs: The Met) är stängda på måndagar blev det AMNH istället. Tufft att titta på dinosaurier och grejor ju. Det var ett maffigt ställe, helt klart, och utställningen över amerikanska djur var imponerande. I varje monter hade de gjort i ordning en scen som om den var direkt hämtad från verkligheten. I montern med grizzlybjörnar hade de t ex ställt upp ett par träd, lagt grus på marken osv och sen hade de målat resten av bakgrunden på väggen och det hela föreställde Yellowstone Nationalpark. Det fanns även scener från t ex Grand Canyon och Yosemite. Otroligt häftigt, och grymt skickligt målat.

Ett antal timmar senare lyckades vi leta oss ut ur huset och stod tämligen handfallna ett par minuter. Vad göra? Vi bestämde oss för att vi skulle åka Staten Island-färjan, men först var jag tvungen att ha en jacka, så vi vandrade "hemöver". På vägen letade jag förgäves efter mitt favoritvin som jag hade tänkt passa på att köpa medan jag var här, men varje gång jag kom in i en vinbutik och frågade efter "Firestone, white, from California" fick jag samma svar: "I know the wine - we don't carry it". Skitgubbar! Så jag har gett upp nu. Istället får jag väl hoppas på att Lotta ska åka och hälsa på sin värdfamilj någon gång innan jag tar mig till Kalifornien nästa gång, så får hon köpa det åt mig. Jag har ju faktiskt köpt Quakers S'mores åt damen idag ;-)

Staten Island-färjturen var riktigt trevlig, vi fick en närmare titt på Frihetsgudinnan och en helt fantastisk vy över nedre Manhattan. Det var också då man klart och tydligt kunde se att något fattades i skylinen - Twin Towers. Det slog mig också att man nog inte har en stadsarkitekt här på samma sätt som i Sverige, för det finns ingen som helst likhet mellan byggnaderna på nedre Manhattan. Förutom att de är stora och 511 våningar höga. Frihetsgudinnan var för övrigt mycket mindre än vad vi båda föreställt oss.

Dagen avslutades med middag på en gammal favorit från Kalifornienresan - Quiznos. Lätt godaste mackorna som går att få. Verkligen synd att de inte finns i Sverige, för varken Subway eller Sandy's kan mäta sig med detta ställe. Efter middagen tog vi tunnelbanan upp till East 86th Street där vi gick och köpte glass och lite annat smått och gott och tog oss sen en riktigt rask promenad genom Central Park hem hit till vandrarhemmet. Fem minuter till och glassen hade varit flytande, men nu var den verkligen perfekt. Åh, just det, det var Ben & Jerry's förstås - Brownie Batter (dvs browniesmet-smak). Det ni! Ni kan ju gissa om det var gott eller inte ;-)

Så var alltså den sista dagen här i stan över. Ärligt talat gör det faktiskt inte så mycket. Visst, jag stannar gärna i USA och jag gillar verkligen New York (och speciellt Central Park), men fem dagar räcker rätt bra faktiskt. Nu är både ork och pengar slut, så då är det lika bra att åka hem. Men tillbaka kommer jag, förhoppningsvis hyfsat snart. Om jag får med mig maken vet jag dock inte, han verkar faktiskt inte vara fullt lika förtjust i den här staden. Han föredrar Kalifornien, vilket i och för sig jag också gör. It's my special place. Men det är verkligen två skilda saker.

Nu börjar det bli dags för sängen igen. Förhoppningsvis skiner solen imorgon när vi vaknar så att vi kan avsluta vår resa med en härlig frukost i Central Park. Sen bär det av till flygplatsen vid 13-14tiden skulle jag tro. Där ute ska vi äta på en annan favorit - Ruby's Diner. Det längtar vi båda efter.

Godmorgon på er.


P.S1. Jo, jag har druckit en milkshake idag också. Men det är så självklart att man inte behöver nämna det ;-)

P.S2. Här finns bilder.

4 kommentarer:

Christina sa...

Hej! Verkar som ni haft en härlig långweekend i New York. Jag ska själv dit första veckan i juni och jag såg att du skrivit om din ansökan om inresetillstånd. Jag har också mitt tilltalsnamn sist, hur gjorde du? Anmärkte de nåt på det? Bara så man vet så det inte blir fel =)

Mvh
//Christina

Christina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Christina sa...

Åh, va bra! Då ska jag ta och skicka iväg ansökan. Man vill ju gärna ha samma namn på biljetten som på ansökan he he

Håller verkligen med dig om att det är knasiga frågor. Jaha, får man svara på dem igen...det låter ju logiskt. Det får man tåla, som du säger, ska verkligen bli underbart att se.. Kikade lite på dina bilder och kan ju säga att jag bara blev ännu mer sugen :)

Tack för ditt snabba svar!

sandra sa...

Sjukt roligt att läsa din resedagbok och kolla på bilderna :) Fan, nu gjorde du mig sugen på New York..