fredag 29 maj 2009

Den perfekta sängen

Den perfekta sängen för mig är en säng som är bäddad på, vad jag kallar, klassiskt amerikanskt vis. A la Martha Stewart kanske man skulle kunna säga, hon står ju trots allt för den typiska hemmafrun som gillar vardagslyx på något vis. Det ska vara duntäcken, fluffiga kuddar - MÅNGA fluffiga kuddar - och härliga färger. Det ska se så grymt inbjudande ut att du inte kan gå förbi sängen utan att åtminstone klappa lite på den och drömma om när du får krypa upp där och mysa bland alla kuddar.

Minst halva sängen ska vara täckt av kuddar.

När vi var på Bed, Bath & Beyond i New York hade de naturligtvis sådana sängar iordninggjorda för att visa upp bäddset och sånt, och ärligt talat så blev jag så deprimerad av att det inte är tradition i Sverige och att jag inte bor i USA att jag nästan ville gråta. Det finns mycket inom amerikansk inredning som jag inte håller med om, men just sängar är de fasiken mästare på och Sverige ligger lååångt efter när det gäller det utbudet.

Nu ska jag i alla fall göra ett försök till att få min egen säng att bli perfekt, så jag har spenderat en timme eller två med att finkamma Ellos och Jotex utbud på kuddar, bäddset och överkast. Grönt, vitt och rosa har jag tänkt mig att det ska gå i, gärna med mycket mönster. Härligt somrigt och fräscht, som passar med övrig inredning i sovrum/vardagsrum. Gröna saker fanns det gott om, men det rosa lyste med sin frånvaro. Det enda rosa som fanns typ (förutom ett undantag) var metervara, så jag köpte 4 meter. Så inte nog med att jag ska bli en amerikansk vardagslyxhemmafru, jag ska dessutom lära mig att bemästra symaskinen och sy egna kuddöverdrag. Inte illa, eller vad sägs?Om några veckor hoppas jag kunna presentera min version av den perfekta sängen här på bloggen, så håll utkik!

1 kommentar:

Linda sa...

Spännande :-) Kul att göra om lite! Välkommen hem igen förresten!

hoppas ni får en fin helg!

Kram!