lördag 16 maj 2009

T.G.I Friday - eller det svarta pengahålet

När vi kom tillbaka till start-/slutstationen efter vår guidade skymningstur runt Manhattan och Brooklyn - New York är verkligen otroligt vackert! - var det dags för middag. Efter många om och men föll lotten på T.G.I Friday, vilket senare visade sig vara ett misstag.

Väl inne, i den osiga och illaluktande lokalen, fick vi ett bord och servitören kom med en varsin meny. Det var nu vi insåg att det här var ett misstag, men ingen av oss kände för att resa oss upp och gå. En caesarsallad kostade 18,59 dollar (6 dollar dyrare än ett ställe vi hade ratat några hundra meter bort!) och på drycken stod det inte några priser alls. Vi beställde en varsin macka, en öl till Lars och ett glas vin till mig. Vinet var dock odrickbart, så det blev inte mycket njutning där inte. Min mat var dessutom kylskåpskall, så min gissning är att de har färdiga sådana mackor som de bara skär upp och serverar. Trist.

När vi hade ätit klart och fick in notan ångrade vi oss bittert. Inte nog med att våra mackor kostade drygt 18 dollar styck - Lasses öl gick på 10,25 dollar (!) och mitt glas vin kostade 8 dollar. Det var f*n en riktigt svindyr öl! Dessutom var de så fräcka att de redan hade lagt på drygt 8 dollar i dricks på vår totalsumma, så där hade inget alls att säga till om. Usch, vi betalade fort som attan och gick raskt ut därifrån - och inte kommer vi gå tillbaka heller.

Vi tog tunnelbanan hemåt och somnade ganska så omgående, eller i alla fall Lasse. Något som slår mig varenda gång vi åker tunnelbana är hur VARMT det är nere under jorden här, det är knappt så man kan andas! Undrar hur det kommer sig? I Stockholm är det ju oftast svinkallt nere i tunnelbanan liksom.

Nej, nu är det dags att göra stan igen. Vi ska åka ett helt varv på vår Downtown Tour hade vi tänkt, och sen skulle jag gissa att det blir lite shopping.

Må väl.

Inga kommentarer: