måndag 15 mars 2010

Ren frustration.

Alla kommer inte att förstå det här inlägget. Bakgrunden är att jag idag bestämt med mäklaren att fotografering av lägenheten ska genomföras på onsdag, för att vår försäljningsannons ska kunna komma ut på torsdag. Maken är inte glad, han är nog skitsur i ärlighetens namn. Mormor kommer att ta åt sig av det här inlägget gissar jag, men det är inte meningen och jag vet att du bara menar väl. Men ibland måste man få avreagera sig - på sin blogg t ex.

Varför får jag konstant höra att allt är omöjligt, svårt och inte går? Varför antar folk att jag tar mig vatten över huvudet hela tiden och varför talar de om det för mig, istället för att peppa, stötta och tro på mig och mina idéer?

Jag ska föda barn och jag ska flytta. Jag ska flytta som relativt nyförlöst förstagångsmamma. Det är två stora projekt och visst, i en perfekt värld hade de inte kommit så tätt inpå varandra. Men jag ska flytta inom Sverige, ett civiliserat land med många bekvämligheter, och jag har en fantastisk familj (som ibland driver mig till vansinne just pga ämnet som detta inlägg handlar om) som jag hoppas och antar kommer att ställa upp för mig/oss så gott de kan. Det borde alltså vara genomförbart, eller? Det är inte så att jag har sagt att jag ska gå till månen liksom.

Det kommer att bli jobbigt, det är jag medveten om. I en väldigt känslig period av mitt liv kommer jag att flytta 80 mil bort från min familj och det kommer med all säkerhet kännas tungt. Jag är också medveten om att jag inte vet hur jag kommer att må, eller hur vårt barn kommer att vara i sin personlighet. Men jag lär inte vara den första som flyttar med ett litet barn? Dessutom måste jag väl kunna få koncentrera mig på det vi faktiskt vinner genom den här flytten? Hur galen jag än må låta, så är jag medveten om det stora i det vi ska göra. Men jag måste få tro på att det går. Jag är såklart också medveten om att nästan alla kommentarer jag/vi får är av omtanke, och det är jag tacksam för, men vad jag behöver är stöttning och peppning - höra att vi klarar det här!

Varför antar folk att jag försöker krångla och stressa till det för mig själv när jag försöker åstadkomma raka motsatsen? Och varför verkar min make tro att jag medvetet försöker jävlas med honom - när jag själv tar på mig den största bördan? Allt jag ber honom om är att avsluta ett projekt som han började med för ett och ett halvt år sedan. I ett och ett halvt j*vla år har vår säng stått där i vardagsrummet/sovrummet - halvfärdig. En stomme. Inte vacker, men användbar. Det borde inte komma som en chock att den ska bli klar någon gång? Nu ska den vara klar till på onsdag. Punkt.
Jo, en sak till har jag bett honom om - att hjälpa mig bära upp saker på vinden, för att skona min rygg och mina fogar. Allt annat - städa, rensa, fixa draperier, köpa nya blommor, styla balkongen osv - har jag tagit på mig själv. Och har jag sagt att jag klarar det - då gör jag det också. Men nej, bara gnäll och negativitet bjuds det på idag tydligen...

Jag är gravid och jag ska flytta. Jag ska föda om två månader och flytta om drygt tre - det är vad vi har sagt hela tiden och inget jag har kommit på själv. Jag kan inte styra över när Myran tänker komma och jag kan inte styra över Lasses jobbsituation. Vad kan jag då styra över?
Jo, försäljningen av vår lägenhet, eller rättare sagt början av den processen. När det drar igång, hur vi presenterar lägenheten och vem som representerar oss. Flytt om ungefär tre månader? Ja, då känns det faktiskt inte orimligt att det är dags att sätta igång nu - vi slipper paniksälja och en potentiell köpare har tid att ordna med uppsägning/försäljning av sin tidigare bostad.

Ju förr vi får affären klar, desto mindre har vi att göra och tänka på sen, inte sant? Det har absolut ingenting att göra med att jag har onödigt bråttom och stressar, utan att jag vill ha struktur och ordning och så lite som möjligt att tänka på som höggravid kvinna och nyförlöst mamma. För med tanke på att vi faktiskt ska bli föräldrar för första gången och flytta drygt en månad senare, så kommer jag garanterat att ha nog att tänka på ändå.

Jag tycker att det här är att smart drag och har jag sagt att det går - så går det banne mig!

9 kommentarer:

JD sa...

Såklart det går! Folk verkar tro att det är svårare att föda barn än att bestiga Mt Everest. Ingenting ska man kunna planera i förväg... trots att det är icke-planering som kanske gör en mest stressad! Det här är ju sådan jag får höra när jag säger att jag vill jobba rätt snart efter förlossningen (hemifrån i lagom takt tills jag går tillbaka helt efter sex mån) eller vill resa också. Förstår att du blir less, såklart allt går bra om man ger sig på det! Lycka till med försäljningen :).

Anonym sa...

Bra att du säger ifrån! Det är bara du som vet vad du vill och vad du orkar göra. Håller med dig att det är bra att börja med försäljningen så snart som möjligt. Kan jag ta mig till dig så vet du att du kan räkna med min hjälp om du behöver den. Mitt/vårt hus står alltid öppet!

Sköt om dig! Det kommer att ordna sig. Kram Ann

Johanna sa...

Klart det går, vi flyttade när Ella var 10 dagar och det var inga problem.

Therese sa...

Självklart kommer det gå, vi hjälps alla åt så går det bra. Som du skriver...ni ska ju inte flytta till livets ände. Kram

Jenny sa...

Brukar läsa i fl-tråden (skriver typ aldrig dock...) och vi ska göra ganska exakt samma flytt som er, vet dock inte när men förhoppningsvis i sommar, med en liten bebis beräknad 5 maj. Sen ska vi bygga ett hus också när vi väl flyttat upp... Allt kommer att gå finemang för oss båda tror jag, du verkar ha helt rätt inställning!

Anonym sa...

Gumman... alla är ju bara måna om dig. Ja det är klart att allt går men vissa saker kanske kan göras smidigare än andra och framförallt mindre ansträngande. Jag vet hur det är att flytta isamband med att få barn och visst går det men det är inget jag rekommenderar. Tycker att man kan ta vara på tiden på ett bättre sätt. Men det är alltid lätt att vara efterklok. Men om man nu väljer att trots allt göra det ska man nog se till att ta sig all hjälp man kan få och även kanske kosta på sånt som flyttstäd, flyttransport, flytthjälp mm. Allt för att underlätta. Annars tror ajg att man kanske tar sig vatten över huvudet. Men det är ju klart att jag kanske inte ska uttala mig som ständigt gör det...men du vet ju oxå hur jag mår i perioder ...
kram kram/ K

Angelica sa...

Kasia: Ja men jag vill ju ha hjälp, och jag vill underlätta för mig själv. Därför tycker jag inte att det är så knasigt att vilja sprida ut allt jobb så mycket som möjligt - som t ex att nu sätta igång med försäljningsprocessen. Flyttstäd och flyttransport hoppas jag verkligen att vi ska anlita, annars vägrar jag lyfta ett finger.
Kram

Anja sa...

Allt går ju bara man vill, som det heter.

Tror du inte att din familj kanske är negativ för att de inte VILL att ni ska flytta, för att de vill, när du blivit mamma och en ny liten person anlänt, ha er nära?

Självklart går det!

Och är det bara tre månader kvar till flytt så är det VERKLIGEN på tiden att ni lägger ut till försäljning! Man brukar ju ha tre månaders uppsägningstid på lägenheter!

Det kommer gå vägen...

Den ser jättefin ut. den får ni sålt i ett nafs :-)

kram kram

ps. foglossning är verkligen vidrigt. Ta hand om dig. Ansträng INTE fogarna, för allt i världen.

I. sa...

GO GO GO!! ^^ Klart allt går bara man vill!
Folk rynkar på ögonbrynen när jag berättar om vår flytt också. "jahaa, men vart ska ni bo då?" hahah!
men det kanske inte är så konstigt, dom vet ju inte vilken underbar familj vi flyttar till, som kommer stötta och hjälpa oss i vått och torrt, även om det kanske tar ett tag tills vi får eget boende.
Det kommer gå superbra, både för er och för oss. Det är ju bestämt och det man bestämt blir av, ellerhur?! ;-)