torsdag 4 mars 2010

Att ta en diskussion ett steg för långt

Jag: *läser ett utdrag ur en artikel och fnissar lite* Undersökningen visar också på samband mellan kunskap och vilka partier väljare röstar på.
– Där tendensen är starkast i valmanskåren att rösta på (s) så är det bland väljare som är mindre kunniga. Och tendensen är starkare att rösta på (fp) och (m) bland dem som är mer kunniga.
Maken: Man kan ju hellre korrelera inkomst och partitillhörighet.
/.../
Jag: Jag, som rent krasst tillhör en av de grupper som har det sämst ekonomiskt, har ju fått det bättre sen Alliansen kom till makten i alla fall. Både studiemedel och fribelopp har höjts.
Maken: Ja, men folk får det ju bättre på andras bekostnad med Alliansens politik.
Jag: Men så är det ju alltid. Även med oppositionspartierna vid makten så kommer ju någon få det sämre för att andra ska få det bättre.
Maken: Ja men skillnaden är att folk DÖR nu.
Jag: Ehm? Nu spårade det ur. Folk dör faktiskt inte pga Alliansen.
Maken: Ja nej okej, kanske inte dör då...

Jag och maken är lika i det mesta, men när det kommer till politik har vi vitt skilda åsikter. Med jämna mellanrum blossar det upp heta diskussioner här hemma och det här var det senaste exemplet, från ikväll. Diskussionen DOG rätt tvärt kan man säga.

3 kommentarer:

JD sa...

Hehe, jag är glad att jag och maken har samma politiska åsikter för jag har också en tendens att dra saker en smula för långt ;).

Men sedan måste jag tillägga att om du inte hade jobbat innan du började studera så hade du fått det sämre med nuvarande regering eftersom de tog bort studerandevillkoret i A-kassan. Inte så himla kul när man kommer ut som nyexad i en finanskris... Men hey, jag ska inte klaga, på ngt sätt har jag lyckats få jobb i sista minuten hela tiden- det är dock rätt remarkabelt att jag har jobbat nästan ett år nu och ändå inte har rätt till A-kassa.

Anonym sa...

Hihihi.. Ja det gäller ju att man har tänkt igenom argumenten om man vill hålla liv i diskussionen. 1-0 till dig, och det trots att jag är på Lasses sida när det kommer till politik.

Puss puss/M

Therese sa...

Ja det där med politik kan alltid leda till stora diskussioner. Kram