onsdag 24 mars 2010

Det här med att tänka längre än näsan räcker?

I en artikel i Aftonbladet idag kan man läsa att svenska folket har mycket större förtroende för Fredrik Reinfeldt än för Mona Sahlin. Ändå leder den rödgrönaröran över Alliansen i alla opinionsmätningar inför höstens val.

Är det bara jag som tycker att det är märkligt? Tänker inte folk längre än näsan räcker? Om den rödgrönaröran tar hem valsegern, då är det ju ett faktum att det är Mona Sahlin som kommer att sitta som statsminister i Sverige de kommande fyra åren. Hur kan man vilja rösta fram en person som man inte har förtroende för till en sådan mäktig post? Visst, det är inte statsministern som bestämmer allt på egen hand, men nog sjutton har personen ifråga mycket att säga till om!

Personligen har jag mycket stort förtroende för vår statsminister, jag tycker att han är den av alla partiledare i Sverige som passar bäst på posten. Mona Sahlin har jag noll och intet förtroende för och jag fasar verkligen för en framtid där hon sitter på den mäktigaste posten i Sverige.

6 kommentarer:

Anja sa...

Usch nä jag är verkligen inte heller förtjus i Mona Sahlin. Önskar så att Anna Lindh hade funnit i livet och suttit på den posten.

Förstår att folk har mer förtroende för Reinfeldt men det gör ju inte hans politik bättre ;-)

Jag röstar inte på PERSONER. Jag röstar på den politik som jag tror är bäst för svenska folket.

Det är ju trots allt inte MONA SAHLIN enhälligt som fattar några beslut osv.

Anja sa...

Ah läste det sista stycket nu. Måste bara tillägga att för mig finns ingenting jag fruktar mer än att faktiskt ha de blå på den mäktigaste posten i sverige. Spelar ingen roll vem.

Hellre då en supersunkig röd än en förtroendeingivande skitduktig blå. Eftesrom det är POLITIKEN de för, som skrämmer skiten ur mig och får mig att vilja gömma mig nånstans.

Man får ju bortse från att det är Mona Sahlin, för att få Sverige att gå åt det håll man själv känner är det rätta.

Så antar jag att många röda och gröna tänker. Sedan hoppas ju ju att hon trots allt ska förvåna och göra ett bra jobb, trots allt. Om hon ej gör det, så får hon ju lämna över åt någon annan!

Som sagt, du behöver nog inte vara rädd just öfr att M.S skulle kunna göra någon skada. Hon är inte allsmäktig för att hon blir statsminister. Det är ju många andra som är med och bestämmer vad som ska ske.

JD sa...

Personkulten i politiken i Sverige är ju överhuvudtaget väldigt ny. Själv har jag förtroende för att partierna följer sin ideologi (och jag röstar alltså inte ens efter sakfrågor) i alla beslut så för min del spelar det ingen roll.

Men röstar på något av blocken, det gör jag inte.

Therese sa...

Håller med Anja, röstar inte på personer. Men jag fasar över att de blåa får fortsätta....snälla låt oss slippa. Kram

Angelica sa...

Hmm, det är bara så kallade "rödgröna" väljare som läser min blogg alltså? ;-)

Som jag skrev så vet ju jag också att det inte är statsministern själv som tar alla beslut, men jag tycker det är viktigt för mig personligen att kunna känna förtroende för Sveriges statsminister, men självklart också för politiken som förs.

Jag fasar alltså inte bara för att Mona Sahlin ska bli statsminister, utan att den rödgrönaröran får bilda regering.

I. sa...

jag har absolut fullt förtroende för reinfeldt! :-)
var nog mer röd förr men jag tycker han har gjort bra ifrån sig!
tänk om det fanns en grönblå allians, då hade jag varit mer än nöjd!