söndag 30 augusti 2009

Husfru

Idag har jag minsann varit en riktigt duktig husfru. Gick och lade mig riktigt tidigt igår, för att ta igen lite sömn och för att orka kliva upp och sätta igång här hemma. Så strax efter 20.00 låg jag faktiskt i sängen - vilket nog kan klassas som lite pensionärsvarning faktiskt. Men, så orkade jag faktiskt upp rätt tidigt imorse också, så det var det värt.

Först hade jag dock en rätt tuff natt att ta mig igenom, mörkrädd som jag är. Har verkligen stora problem när Lasse är borta och sover med minst tre lampor tända. Även sänglampan fick vara tänd, åtminstone tills jag vaknade till vid 03.30. En mardröm hade jag också, en sån där verklig som sitter kvar efter man vaknat. Var riktigt ledsen och upprörd, och arg på Lasse som hade betett sig som ett riktigt praktsvin i drömmen. Hans vänner med för den delen... Kanske var tur för honom att han inte var hemma trots allt?

Hur som haver. Jag tog mig upp imorse och satte genast igång med den långa listan jag hade skrivit igår. Jag älskar att jobba efter lista - det går så mycket bättre av någon anledning! Antagligen för att man kan kryssa av allteftersom, så man ser tydligt att man faktiskt har uträttat något. Idag blev det omorganisering i köket först och främst - något som inte är helt ovanligt när Lasse är bortrest. En del saker fick byta plats och en hel del rensades ut. Sen blev det ordentlig städning - så nu glänser det faktiskt därinne!

Mest stolt är jag ändå över all mat jag lagat idag. Bestämde mig nämligen för att göra några storkok för att ha mat i frysen - väldigt skönt när man jobbar/går i skolan långa dagar. Bara att ta fram, tina i micron och sen äta. Korvgryta, köttfärssås och en tacopaj blev det idag. Dubbel sats av de två förstnämnda, så totalt (inklusive pajen) har jag fått ihop knappt 20 portioner mat. Det är inte illa, eller hur?

Efter denna långa dag förtjänar jag faktiskt en riktigt god natts sömn, så nu ska jag försöka ge mig själv det... Imorgon ska jag fortsätta med listan.

Godnatt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat!

Håll tummarna för att det går den väg vi vill i dag. :)

Puss Puss/M

Therese sa...

Så duktig du är. Är ju toppen att ha mat i frysen att bara värma. Ja fy för att sova ensam...jag är lika harig jag. Kram