söndag 7 juni 2009

Valhemlighet

På Familjeliv.se pågår just nu en diskussion - Tycker du att det är ofint att fråga vad folk röstar på?

Just nu tycker drygt 26% att ja, det är ofint att fråga. Och då måste jag undra helt enkelt undra - varför?!

Vad är den stora hemligheten? Varför är det så privat? Folk jämför det med att fråga om när någon förlorade oskulden. Är det verkligen samma sak? Hur kommer det sig att just partitillhörighet är så känsligt i Sverige? Hur kommer det sig att man tycker att det är så privat att man inte ens kan prata om det med sin man/fru? Står man inte för det val man gör?
Jag menar att inte att man måste tala vitt och brett om det, och inte heller menar jag att de som tycker att det är en privat sak tycker fel, jag bara undrar. Helt enkelt. För det fascinerar mig.

Själv kan jag säga till vem som helst att jag röstar på MP. Jag gör alltid det. Men det betyder naturligtvis inte att jag håller med dem i alla frågor, utan det betyder att jag håller med dem om mycket och då framför allt sånt som jag tycker är viktigt och som inga eller väldigt få andra partier brinner för. Miljön då först och främst såklart. Jag tycker att MP behövs helt enkelt, och de driver bra frågor. Därför röstar jag på dem.

Vad röstar du på? (Japp, jag är "ofin" i ren protest)

5 kommentarer:

Jonas sa...

Jag röstade på MP jag också, det du :D

I. sa...

Jag röstade också på MP :-)

Mikaela H B sa...

jag håller med dig. Vad är det som är så hemligt? Jag röstade på Folkpartiet och jag står inte för exakt allting där heller. Vad jag röstade på är inte heller en hemlis.

Therese sa...

Jag gjorde testet som du tipsade om och fick då flest röster på Piratpartiet och röstade därför på dem. Är inte så insatt i politik men tycker inte att det är "fullt" att fråga vad man röstade på. Kram

Anna sa...

Ingenting. Jag röstade inte alls. Men i riksdagsvalet kommer jag förmodligen rösta på MP.