onsdag 24 juni 2009

Midsommarafton 2009

Midsommarafton... Hur ska jag i ord kunna beskriva hur underbart roligt vi hade, och hur fantastisk dagen, kvällen och natten blev? Jag tror faktiskt inte det går. Lasses familj och närmsta släkt är otroliga, härliga människor och hade inte min egen familj varit så underbar så hade jag lätt adopterat familjen Pettersson som min familj. Jag menar, de har ju redan 4 döttrar - spela roll om det blev en till? Men nu får jag nöja mig med förmånen att bara ha dem i släkten, och det är ju inte så bara det!


Midsommarstången byggdes från grunden.





Vi klädde midsommarstången, spelade brännboll, åt mat, åt mera mat (Carina är en hejare i köket!), sjöng sånger kompade av Stina på gitarr, lyssnade på Stina när hon sjöng och spelade, drack, skålade, pratade, tjoade och tjimmade. Alla 28 stycken. Maken klädde de ut i en fin Västerbottendräkt och satte på honom en vikingahjälm.


Festvåningen - Vikingasalen.

'



Sedan fortsatte vi med fotografering, dans runt midsommarstången, bastubad mitt i natten och sång och musik vid lägerelden - hela natten! Det eviga ljuset under sommarnätterna i Västerbotten gjorde att man aldrig blev trött, aldrig riktigt fattade hur mycket klockan var. Så det var inte förrän vid 04.15 som maken och jag gav upp och gick tillbaka till lastbilen för att sova några timmar. Men oj, jag hade kunnat sitta uppe många timmar till. Många, många timmar.


Solnedgången till vänster och alla 28 samlade till höger.




De här två bilderna är tagna vid 01.30 respektive 04.30. Det blev aldrig mörkt.

Jag vet inte vad mer jag ska säga om det här firandet. Det var den bästa midsommaraftonen någonsin helt enkelt. Och jag och Stina har bestämt att det ska bli släktens nya tradition. Det vore nice.

Fler bilder finns här.

3 kommentarer:

Therese sa...

Oj ja det låter som du haft en toppen midsommar. Ja tänk egentligen hur vackert det är om somrarna här i Norrland, det går liksom inte att beskriva. Kram

Anonym sa...

Klänningen var verkligen skitsnygg!

Puss/M

Linda sa...

Vad mysigt ni verkar haft det! Jättefin klänning hade du också vännen!

Kram