fredag 26 juni 2009

Laxpastasallad med yoghurtsås

Den här salladen gjorde jag igår, och den blev en succé! Det enda jag ändrade var att jag lade till en förpackning (125g) mozzarella, men det går lika bra utan eller med någon annan ost. Och så hade jag mer lax och mer avokado än vad receptet anger.

Ingredienser (4 portioner):


Sallad
4 portioner pasta
1 vitlöksklyfta

1 msk olivolja
200 g kallrökt lax
1 ask körsbärstomtater

1-2 avokador

150 g babyspenat/blandad sallad


Yoghurtsås
3 dl turkisk yoghurt
1 dl hackad dill
1 msk citronjuice

salt och peppar

Gör så här:
1. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Pressa vitlöken i olivoljan, rör om och tillsätt den till pastan.
2. Strimla laxen. Skölj och dela ev tomaterna. Dela, kärna ur och gröp ur avokadon.
3. Blanda ner lax, tomater, avokado, babyspenat/ blandad sallad i den kokta pastan.
4. Rör ihop yoghurt och hackad dill till såsen. Smaksätt med citronjuice, 3/4 tsk salt och 4 krm peppar. Servera pastasalladen med såsen och gärna riven ost, rostade solroskärnor samt ett fullkornsbröd.

Jag tillsatte även en klick olivolja i såsen, för att runda av smaken. Sedan hyvlade vi parmesan över och åt salladen till ett gott bröd. Jag, Kasia och Emma åt tills vi storknade nästan, och vi var alla överens om att det var en perfekt rätt till varma sommardagar.

Nu ska jag ta min make, en picknickväska och en filt och gå till Mälarbadet för att njuta av solen och lite mer av salladen.

So long!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det lät mycket gott och det ska provas vid tillfälle.

Puss puss/M