tisdag 23 februari 2010

Stressfri semester?

Tittade nyss på Dina frågor - Om pengar, vilket är ett himla bra och informativt program som går på SVT2. Idag pratade de om semester - både utlandssemester och hemmasemester - och om ekonomin kring detta. Efter ett tag kom de in på vad som är en stressfri semester, varpå en av gästerna i studion sa att en totalt avkopplande semester för henne - det är tältsemester.

Det fick mig att tänka och jag kom fram till att ja, jag måste nog hålla med.

Jag älskar att resa och se nya platser, men även om det naturligtvis är semester - så är det sällan stressfritt för mig. Har jag lagt en massa pengar på en resa, åkt långt och satsat massa tid på detta så har jag fasiken inte tid att bara ligga och ta det lugnt. Jag vill ju ha ut det mesta av semestern, hinna uppleva och se saker, njuta av omgivningarna, äta god mat och shoppa (ja faktiskt). Det är även en stress i sig att semestern faktiskt kommer att ta slut och att man ska resa långt för att komma hem igen.

Jag älskar att tälta också. När en tältsemester vankas letar man reda på en bra camping, packar allt man behöver (inklusive massa gott och onyttigt), åker iväg, sätter upp tältet på en fin plats och sen njuter man. Visst vill man säkert se sig omkring då också, men det är minst lika lockande att stänga in sig i tältet med massa gott att äta och en riktigt bra bok. Ligga på liggunderlag/madrass och lyssna på ljuden utanför, se hur trädens skuggor spelar över tältduken och kanske också få njuta av det svaga smattrandet från ett lätt sommarregn mot tältduken. Avslappning. Total och komplett avslappning.

Jag har aldrig tänkt på det så förut. Nu vill jag ha sommar och åka iväg på tältsemester.

2 kommentarer:

Therese sa...

Spännande med tältsemester. Har själv aldrig varit på tältsemester men det låter lite mysigt. Kram

Anonym sa...

Jag följer med! Du sammanfattade det perfekt. Snälla sommar, kom nu.

Puss puss/M