tisdag 14 juli 2009

Gnesta ligger i skärgården

Det har sedan länge varit bestämt att jag och maken skulle åka och hälsa på Lotta och Jonas på landet, nu under deras semester. Jag har inte hört så mycket om Jonas familjs lantställe, så jag tog förgivet att det var Lottas familjs lantställe vi skulle till, vilket ligger utanför Gnesta. Så i söndagskväll började vi förbereda oss, packa ihop lite grejer och sådär, för avfärd igår. Lotta ringer, vi pratar om lite allt möjligt först och efter ett tag kommer konversationen in på lantstället:

Lotta: Vilken tid kommer ni då? Antar att ni tar bilen? Så får vi komma och hämta er med båten?
Jag: *tänker - båt? Vaddå båt? I Gnesta?* Ehm, vaddå för jävla båt?!
Lotta: Ja men båten! Hur ska vi annars ta oss ut till ön?
Jag: *tänker - ön? Har de stugan på en ö utanför Gnesta? Varför har hon aldrig sagt det?* Vilken jävla ö?!
Lotta: Ön! Där stugan ligger!
Jag: I sjön?
Lotta: I skärgården! Vad trodde du?
Jag: Men... Men ni har ju stuga utanför Gnesta?
Lotta: Ja men det är ju Jonas stuga vi är i!

För en millisekund där började fundera om det fanns ett till Gnesta, eller om jag helt enkelt bara blivit skvatt galen. Men det var alltså Jonas familjs stuga vi skulle till, på Uvön utanför (innanför?) Nämdö. Det var ju en annan femma förstås. Och jag ger mig fasiken på att hon utelämnat denna lilla detalj för att hon vet att jag inte tycker om att åka båt.

Inga kommentarer: