måndag 27 juli 2009

Funderingar på FamiljeLiv

Klistrar in ett inlägg som jag skrev på FamiljeLiv, i hopp om att det kanske finns lite kloka tankar bland mina trevliga bloggläsare. Here it goes!

Vi ska flytta till hus nästa år har vi tänkt, men har ännu inte bestämt oss för om vi ska bygga nytt eller köpa ett befintligt hus. När vi tidigare bara varit inriktade på att köpa hus har vi aldrig ens tittat åt hus som har legat i villaområden, utan bara tittat på sådana som legat en bit utanför stan, lite mer lantligt liksom, med en tomt på minst 2000-2500kvm. Jag har alltid drömt om en gård med ett stort hus, ett stall och några andra uthus, och en stor tomt förstås.

Nu när vi börjat fundera på att bygga istället har vi helt plötsligt blivit slagna av tanken att det kanske vore skönt att bo i ett villaområde istället. I staden där vi tänkt bygga (en mellanstor stad längs Norrlandskusten) finns det ett relativt nytt villaområde där det byggs en massa nu, och de allra flesta är i vår egen ålder - dvs i barnproducerande läge. Vi har vänner som bygger där och alla verkar så nöjda, och verkligen understryker hur mycket barn det kommer att finnas där om några år.

Med tanke på att vi själva vill ha barn inom de närmsta åren kan vi naturligtvis se fördelar med att bo så - mycket kompisar, inte en massa skjutsande, fler föräldralediga när man själv går hemma, nära till stan och affärer osv. Men samtidigt är jag livrädd för att bo så. Det känns som att man inte får så mycket frihet och privatliv. Så fort man kliver ut på tomten så kan grannarna se exakt vad man gör. Inte för att vi göra så konstiga grejer, men ändå liksom. Det blir ju inte lika privat som på landet om ni förstår vad jag menar.

Så nu känns det lite som att hur vi än vrider och vänder på det så kan vi inte komma fram till någonting. Gå på ursprunglig plan och vara rätt egoistiska, eller tänka praktiskt och ge upp lite av våra drömmar - men kanske på köpet få en mer bekväm tillvaro?

Ni som bor i hus, på landet eller i villaområde, kan ni inte lista vilka för- och nackdelar ni tycker finns med respektive alternativ, och hjälpa oss lite i vår förvirring?

1 kommentar:

Therese sa...

Att bo i radhus kan jag rekommendera. Även om man har grannarna nära så är det bara till fördel tycker jag. Kram