tisdag 13 april 2010

Nästan en kandidat!

Den här veckan, senast torsdag, är det dags att bestämma vilka kurser som ska läsas till hösten. Eftersom vi nu ska flytta så måste jag bygga ihop min examen själv, vilket innebär en hel del letande efter bra kurser att bygga ihop mitt kandidatår med. Det är svårt, jättesvårt. Det finns alldeles för många intressanta kurser som jag skulle vilja läsa, inom 1000 olika områden. Men för att få en kandidat måste jag ju fokusera på ett område/ämne.

För skojs skull loggade jag in på Studera för att kika på hur många poäng jag hittills har och inom vilka områden. Förvånad blev jag minst sagt när jag kom fram till att jag hittills har skrapat ihop 178,5 hp - dvs 1,5 hp (motsvarar en veckas studier) från en kandidatexamen! Om jag nu hade varit fokuserad dvs, men istället har jag poäng inom alla möjliga och omöjliga ämnen. Lite medie- och kommunikationsvetenskap här, lite ekonomi där. Lite sociologi och lite juridik. Och så vidare. Ingen ordning alls.

Hur som helst, för att få ihop en kandidatexamen måste jag alltså ha totalt 180 hp, varav 90 hp ska vara inom ett och samma ämne - det ämnet som jag då får en kandidatexamen i. Efter att ha sett över mina tagna poäng kan jag konstatera att dessa fem (!) ämnen är realistiska för mig:

  • Sociologi
  • Psykologi
  • Pedagogik
  • Juridik
  • Ekonomi

Nu gäller det bara att bestämma sig alltså. Bara... Det är skitsvårt! Det känns helt omöjligt att veta vad som är bäst och vad som kommer att ge mig ett bra jobb. Pedagogik går bort, och ekonomi också eftersom jag uppenbarligen är rätt kass på det (två av fem ekonomikurser från förra terminen är inte avklarade). Tre ämnen kvar att välja mellan alltså...

För att bli den bästa personalvetaren med det roligaste jobbet, vilken inriktning ska jag välja?

3 kommentarer:

JD sa...

Ja, jag säger ju juridik ;). Då kan du säkert få jobb på byrå som receptionist eller liknande under tiden du väntar på mer kvalificerade jobb också (hade en tjej på min praktikplats som gjorde så). Och om du vill starta eget företag i framtiden tror jag att du har mest nytta av att fylla på med juridikkurser :).

Therese sa...

Oj så svårt men jag tror psykologi, det tror jag du är grym på. Kram

Anonym sa...

Roligast låter i alla fall psykologi.

Puss puss/M