måndag 23 augusti 2010

Vart vill du flytta?

Enligt en global Gallupundersökning vill var sjätte person flytta permanent till ett annat land, och Sverige visar sig faktiskt vara väldigt populärt! Antar att jag inte borde vara förvånad, det är ju ett rätt bra land att bo i det här. Ändå kan jag inte låta bli att längta bort nu och då. Gräset är alltid grönare på andra sidan och allt det där.

Om jag fick välja så skulle jag flytta till USA eller Kanada, men jag vet inte om jag skulle göra det permanent. Antagligen, har svårt att se mig själv kunna lämna USA frivilligt om jag väl har flyttat dit, men å andra sidan så vet jag ju inte hur det är att bo där. Och jag skulle ju sakna min familj väldigt mycket förstås.

Om du fick välja, vart skulle du då flytta? Rösta på världsdel här bredvid och lämna gärna en kommentar om vilket land du tänker dig också, kanske med en liten motivering? Kul att se hur folk tänker!

8 kommentarer:

Steffi med Liam och Néa sa...

Hej tjejen!
Hoppas allt är bra med er. Lilleman växer så de knakar ser jag. :)

Angående din fråga så valde jag Asien. Thailand är ett land jag skulle kunna flytta till och maken är i samma tankar.

Just nu ligger vi i planer på att köpa hus i Thailand och ska därför testa på hur det skulle vara att bo i hus där borta. Om vi känner att de känns rätt så kommer vi köpa ett hus där men då inte bo där permanent än. De är ju en massa annat som ska klaffa också.. Vi får se hur det blir med det hela.. men Asien och Thailand är iaf ett ställe som vi skulle kunna tänka oss att bo på. :)

Kraam på dig!

J sa...

Asien helt klart! Kina ligger bäst till då. Kan tänka mig att bo i USA en kortare period också, vi får se var det bär av under eller efter doktorandstudierna. Sverige är trots allt världens bästa land att bo i om man har barn.

Therese sa...

Oj så svårt. Spanien eller Grekland poppar upp hos mig. Inte allt för långt bort från Sverige men ändå värmen. Kram

j.S.m sa...

En kortare period i USA - Absolut!!! men det var inte direkt ngn överraskning tror jag. Men, skulle absolut kunna tänka mig att bo permanent i Italien - Toscana, Emilia-Romagna eller kanske Umbrien. Någonstans i mellersta delarna iaf. Inte så lång flygresa hem till Sverige men ändå aningen varmare så att säga... :D

Anonym sa...

Italien om jag inte visste hur byråkratiskt allt är där och att man behöver veta vem som ska mutas med pengar.

Sydafrika om det inte vore så långt från familj som inte vågar flyga och dyra biljetter för dem som vågar.

Nya Zeeland se ovan.

Kanada kanske vore ett alternativ för dit kan man ju åka båt :)De har ju dock snö precis som vi och det är ju något jag skulle vilja slippa om jag nu ska flytta till ett annat land.

Puss puss/M

Puss puss/M

Lasse B sa...

Grönland eller Island för det är långt från resten av världen.

I. sa...

Drömmen är Kalifornien :-) Men visst, kom adam och sa att han ville flytta till Thailand (vid kusten) så skulle inte jag vara den som tackade nej.

Dock skulle jag väl sakna familjen sjukt mycket. Mamma skulle förstås hälsa på... Men säkert ingen annan.

Ylva sa...

Jag vill flytta till Japan. :D